קל לי להסביר את זה דרך הילדים איך אומרים? לפני שרצים צריך ללמוד ללכת ואם תרצו לפני כן צריך ללמוד לעמוד.
לצערנו היום בבית הספר מרבית התכנים שנלמדים לא ישרתו את הילדים שלנו בהמשך ומיטב שנותיהם נתרמות לצערנו הרב בתוך שבלונה מתמשכת שאין לה סוף.
וכן, אנחנו חלק ממערכת שצריכה לעבור תהליך של הבראה ובינתיים, יש לנו מה לעשות, והרבה.
אנחנו צריכים וחייבים לקחת את העניינים לידיים.
אנחנו צריכים לתת לילדים שלנו ולעצמנו ערכים מנטליים וכלכליים וזו צידה שאיתה אנחנו יכולים ללכת לבנק מה שנקרא.
אני מכיר ילדים היום שכבר בגיל 14 יש להם עסק קטן. כל האפשרויות פתוחות. אם בעבר כדי להיות שלמה ארצי היית צריך להתחיל מלמטה, לעבוד קשה ולהצליח היום אתה עושה את זה בפחות משנה כאשר אתה הופך לכוכב הבא ומיד מחתימים אותך על חוזה הקלטות.
יש שני אבני בניין מאוד חשובים בחייו של אדם שעושים את כל ההבדל:
- שמירה על בריאות תקינה
- התנהלות כלכלית נכונה וחתירה לעושר
שני הדברים קשורים האחד בשני ולו מהסיבה שלצערנו תמיד יש את הסיכוי שמשבר בריאותי יתקוף את המשפחה ועלול להעמיד אותה בסיכון כלכלי עקב אי התנהלות נכונה והערכות בהתאם. בנוסף, כל התנהלות כלכלית נכונה והגדלת העושר תורמת לשלווה וביטחון בחיים.
אז מה עושים ואיך ומתי מתחילים?
אז ראשית איך אומרים: “אף פעם לא מאוחר ויפה שעה אחת קודם”.
כלומר, ראשית צריך לחתור לחינוך פיננסי של הילדים שלנו וללמד אותם החל מגיל מוקדם יחסית, לצורך העניין 9, על כסף ואיך הוא עובד או יותר נכון איך הוא יכול לעבוד בשבילנו.
איך מלמדים אותם? בשני אופנים:
- דוגמא אישית
- שיעורים פרטיים ו/או משחקים כלכליים
נסביר את שני האופנים:
דוגמא אישית
ההורים בעצמם צריכים להתנהל עם תקציב חודשי, הוצאות שלא עולות על ההכנסות, מותר שיהיו התחייבויות אבל גם הון שנצבר מנגד ולשדר לילדים שיש כח כלכלי אך יחד עם זאת יש התחשבות בתקציב. אי אפשר לקבל הכל וכשהילד מבקש משהו ואנחנו צריכים או נאלצים לסרב, נגיד משהו בסגנון הבא: ” אני מאוד רוצה לאפשר לך את מה שאתה מבקש וזה אפילו בקשה ראויה ונצרכת, העניין הוא שספציפית בחודש הזה אנחנו כמעט ונוגעים ברף התקציב שלנו ולכן עלינו להיות מחויבים לתהליך ולהתנהג בהתאם, תן לי לבדוק מה ההוצאות הצפויות בחודש הבא ואני אחזור אליך לגבי זה. אגב, גם אם התשובה שלי תהיה לא לגבי חודש הבא אני אשתדל להכניס את זה לתוך התקציב בחודשים הבאים, אמנם יהיה פה עיכוב אך לפחות נדע שהתנהלנו נכון ונשמח בזאת.”
שיעורים פרטיים ו/או משחקים כלכליים
יש לשבת עם הילדים ועדיף באופן פרטני מדי שבוע למשך 45 דק’ עם מערך שיעור ו/או תוכנית מוגדרת מראש כדי להשיג את המטרות של החינוך הפיננסי המטלי. מטרות כמו: להפריש תמיד % מסוים מהכנסה לחיסכון, להשקיע את אותו חיסכון, הוצאות לא עולות על הכנסות וכו’. בשלבים מתקדמים יותר אפשר ורצוי ללמד איך עובד עסק, מה זה דוח רווח והפסד וכו’.
חשוב לזכור,
נכון להיום, למרות העובדה שהכניסו בחלק מבתי הספר שיעור חינוך פיננסי זה לחלוטין לא עושה את העבודה ובעוד שהורים רבים משקיעים הרבה מאוד כסף בשיעורים פרטיים של מתמטיקה, אנגלית ושפה בנושא החינוך הפיננסי יש חוסר מהותי וחשוב לזכור שלחיים עצמם הם יצטרכו בעיקר וראשית את אותו חינוך פיננסי אז שימו על זה דגש.